ea_header04.jpg
Wandelen bij Eindhoven Atletiek

Binnen Eindhoven Atletiek is het beleid om voor iedereen een leven lang sporten aan te bieden.  Dit begint met jeugd van 6 jaar die vooral springen, werpen, sprinten en lopen. Naarmate men ouder wordt, gaan steeds meer leden hardlopen. Omdat hardlopen een flinke belasting op gewrichten en spieren geeft kiezen diverse leden ervoor om één van de vormen van wandelen te gaan beoefenen.
 
Overzicht van het wandelaanbod bij Eindhoven Atletiek
 
Sportief Wandelen
Nordic Walking Wandelduurloop
Wanneer Donderdag  9:30-10:30
Zaterdag  9:30-10:30
Maandag  9:30-10:30  Dinsdag  9:30-11:00
Dinsdag  19:00-20:30
Zaterdag  9:30-11:00
Afstand  ca  4 km ca  4 km ca  7-8 km
Tempo  3 – 5 km/u 3 – 4 km/u  5 – 6 km/u
Info  zie onder sportief wandelen zie onder Nordic walking zie onder wandelduurloop

Waar
Het samenkomen is bij de atletiekbaan op sportpark “de Hondsheuvels”  J.C. Dirkxpad in Eindhoven.
Hier zijn kleedkamers, douches en toiletten beschikbaar.
Na afloop van iedere training is er gelegenheid om gezamenlijk koffie / thee te drinken in de mooie kantine van Eindhoven Atletiek.
 
Kosten
Het lidmaatschap voor het wandelen kost € 30,00 per kwartaal (2016).
Hiervoor ben je collectief verzekerd bij activiteiten van de vereniging, kun je gratis gebruik maken van de sportmasseurs bij blessures en deelnemen aan de diverse activiteiten van Eindhoven Atletiek (BBQ, feestavonden, pubquiz,....)
Check bij Ledenadministratie (Algemene Voorwaarden en Contributie) voor de voorwaarden voor het lidmaatschap en de actuele hoogte van de jaarbijdrage voor de Atletiekunie.
De Atletiekunie werkt samen met de KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland). Wandelaars die actief zijn via een atletiekvereniging zijn tegelijkertijd lid van de KWBN (combi-lidmaatschap) waardoor je bij diverse lopen korting krijgt.
 
Informatie
Voor algemene info over Eindhoven Atletiek en wandelen kunt u contact opnemen met
Henri van Limpt ;  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  ;  tel 06 1380 0655
 


Sportief Wandelen

 
Voor wie bedoeld
Bedoeld voor mensen die graag  sportief bewegen en het toch wat  rustiger aan willen doen.
Door de laagdrempelige opzet van ons wandel programma is het voor vrijwel iedereen mogelijk om deel te nemen.
Beperkingen als gevolg van bv. reuma, osteoporose, diabetes, nek- en rugklachten etc. zijn geen belemmering  maar eerder een goede reden om deel te nemen.
Het doel van deze wandel activiteit is het behouden van mobiliteit, spierkracht, balans en evenwicht en het verbeteren van de conditie.
 
Hoe wordt dit doel bereikt
Dit wordt o.a.  bereikt door gebruik te maken van een leuke en ontspannende wandelmethode  die is opgebouwd uit een interval training, bijvoorbeeld door een stevig wandeltempo af te wisselen met een rustig tempo. En deze manier van wandelen  te combineren met aangepaste gymnastiek die bestaat uit rek- en spierkrachtoefeningen, loop – en houdingcorrecties (houding- en loopcorrecties).
 
Algemeen kleding advies
Wandelschoenen, t-shirt en sweater, liefst geen dikke trui. Een dikke trui is vaak veel te warm (ook in de winter) en is moeilijk om te knopen als u hem uit wilt doen. Geen (strakke)spijkerbroek. Liever een trainingbroek / joggingbroek.
Bij warm weer: een flesje water meebrengen.
Bij koud weer: muts, handschoenen.
Bij regen: regenjas – windjack. Een paraplu is niet wenselijk omdat deze de armbewegingen tijdens het wandelen belemmert.
Schoenen: liefst (wandel)schoenen met profielzolen, geen bergschoenen. Bergschoenen remmen de enkelbewegingen. In de winter met sneeuw en modder zijn bergschoenen wel goed te gebruiken.
Wandel in ieder geval op schoenen waar u gemakkelijk 1 uur op kunt lopen.
 
Wanneer
Op donderdag ochtend  van 9.30 tot 10.30 uur Thera
Op zaterdag ochtend  van 9.30 tot 10.30 uur Ruth
 
Informatie
Thera van der List
Tel. :  06 2265 5840
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Ruth Maria
Tel. :  040-2421956
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

   

Wandelduurloop
 
Voor wie is deze activiteit geschikt  ?
Voor mensen die graag sportief willen bewegen en iets meer willen doen dan gewoon wandelen.
Er wordt een korte warming-up gedaan met loopscholing waarna vervolgens in een stevig tempo een lange wandeling wordt gemaakt van 1,5 uur. Tijdens deze tocht krijgt u aanwijzingen over uw looptechniek. De training wordt afgesloten met een cooling-down.
 
Algemeen kleding advies
Wandelschoenen, t-shirt en sweater, liefst geen dikke trui. Een dikke trui is vaak veel te warm (ook in de winter) en is moeilijk om te knopen als u hem uit wilt doen. Geen (strakke)spijkerbroek. Liever een trainingbroek / joggingbroek.
Bij warm weer: een flesje water meebrengen.
Bij koud weer: muts, handschoenen.
Bij regen: regenjas – windjack. Een paraplu is niet wenselijk omdat deze de armbewegingen tijdens het wandelen belemmert.
Schoenen: liefst (wandel)schoenen met profielzolen, geen bergschoenen. Bergschoenen remmen de enkelbewegingen. In de winter met sneeuw en modder zijn bergschoenen wel goed te gebruiken.
Wandel in ieder geval op schoenen waar u gemakkelijk 1-2 uur op kunt lopen.

Wanneer
Dinsdagochtend   van 9.30 tot 11.00 uur  Lineke
Dinsdagavond      van 19.00 – 20.30 uur Joke
Zaterdagochtend  van 9.30 – 11.00 uur Joke
Ieder kwartaal wordt er een “seizoenwandeling” georganiseerd, waarbij in een mooi natuurgebied ca 15 km wordt gewandeld.

Informatie
Joke van de Vossenberg,
Tel.  040-2422910 / 06 1295 7654
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Lineke van der Gaag – Ossevoort
Tel. nr. : 040-2421956 of 06 4659 4199
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
              


Nordic Walking

 
Voor wie bedoeld
Nordic Walking is bedoeld voor iedereen, van jong tot oud. Het idee achter Nordic Walking is simpel en is dus praktisch ook snel waarneembaar. In de eenvoud zit de kracht van dit bewegingsconcept. Je moet het wel goed doen. Nordic Walking is meer dan wandelen met stokken!
Aan de ene kant roepen de stokken een weerstand op die je moet overwinnen. Romp en armen worden extra getraind. Benen worden enigszins ontlast daar de stokken voor extra steun en stabiliteit zorgen. Het is daardoor een perfecte workout voor het hele lichaam. Het is de breedte sport bij uitstek.
Soms wat pittiger, meestal op gemiddeld wandeltempo, soms wat langzamer. Je hele lichaam aan het werk zetten terwijl je gezellig samen met andere in de buitenlucht sport. De motivatie is daarbij het belangrijkst. Gezelligheid en succesbeleving op conditioneel en mentaal vlak, techniek of  mobiliteit.
 
Algemeen kleding advies.
Wandelschoenen, t-shirt en sweater, liefst geen dikke trui. Een dikke trui is vaak veel te warm (ook in de winter) en is moeilijk om te knopen als u hem uit wilt doen. Geen (strakke)spijkerbroek. Liever een trainingbroek / joggingbroek.
Bij warm weer: een flesje water meebrengen.
Bij koud weer: muts, handschoenen.
Bij regen: regenjas – windjack. Een paraplu is niet wenselijk omdat deze de armbewegingen tijdens het wandelen belemmert.
Schoenen: liefst (wandel)schoenen met profielzolen, geen bergschoenen. Bergschoenen remmen de enkelbewegingen. In de winter met sneeuw en modder zijn bergschoenen wel goed te gebruiken.
Wandel in ieder geval op schoenen waar u gemakkelijk 1-2 uur op kunt lopen.
Eindhoven Atletiek heeft Nordic Walking poles (stokken) ter beschikking.
 
Wanneer
Op maandagochtend  van 9.30 tot 10.30 uur  Ruth
 
Informatie
Ruth Maria
Tel. :  06-28407833
E-mail:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Sponsoren